Hoe duur is het om een webshop te starten?

Een bedrijf starten kan duur zijn, maar dat hoeft het zeker niet te zijn afhankelijk van het soort bedrijf dat je start. De kosten sterk variëren: zo kan een webshop aan huis slechts minimale opstartkosten vereisen. Het is vandaag de dag namelijk makkelijker en goedkoper dan ooit tevoren om een webshop te starten. We vertellen er meer over in deze blog.

Een bedrijf starten klinkt zeker voor mensen die ondernemen niet gewend zijn als een duur risico. Toch hoeven vandaag de dag de kosten voor een bedrijf helemaal niet zo hoog te zijn. Begin je bijvoorbeeld een webshop als ‘side hustle’? Je bent dan vaak al voor een paar honderd euro klaar, zeker wanneer je zelf een website bouwt via een makkelijk te gebruiken platform zoals WordPress of Squarespace. Desondanks is het ook in het geval van een webshop verstandig voordat je begint alle uitgaven die je moet doen op papier te zetten. Zo loop je niet tegen onaangename verrassingen op.

Welke kosten?

Wanneer je een webshop gaat beginnen zijn er enkele kosten om rekening mee te houden. Deze kunnen sterk variëren, afhankelijk van je wensen. We zetten ze voor je op een rij:

Product

Uiteraard begint elke webshop met een product. Vervaardig je zelf producten of importeer je producten om door te verkopen? Hoe dan ook; het inkopen van materialen en/of producten gaat geld kosten. Zeker wanneer je net begint is het van belang niet meteen te hard van stapel te lopen. Je zult in het begin waarschijnlijk weinig verkopen dus heb je niet veel voorraad nodig. Het geld dat je hiermee bespaart kun je inzetten op bijvoorbeeld marketing, waardoor de kans groter wordt dat je iets verkoopt. De inkoopprijzen kunnen sterk variëren van het soort product dat je gaat aanbieden. Reken op zo’n €200 tot €500 als je het in het begin klein wilt houden.

Website

Uiteraard heb je voor je webshop een website nodig. Dit kan een flinke kostenpost zijn wanneer je je website laat ontwikkelen door een internetbureau. Het alternatief is om dit zelf te doen, maar zorg er dan wel voor dat je weet wat je doet. Niets is vervelender dan vele uren bezig zijn met een website, alleen om erachter te komen dat dingen niet werken of dat de website erg traag is. Of wat dacht je ervan dat je de website gewoon niet zo mooi krijgt als dat je zou willen? De website is je belangrijkste visitekaartje, dus zorg dat deze in orde is. 

Is je website klaar? Zorg dan dat je website over een SSL certificaat komt te beschikken; een soort digitaal bewijs waarmee je aantoont dat je website een beveiligde omgeving is. Zodra je website over dit certificaat beschikt zal het webadres voortaan beginnen met https in plaats van http. Een SSL-certificaat is verplicht, dus zorg dat je deze aanvraagt bij je hostingpartij.

Zorg ook dat je samen gaat werken met een shipping platform zoals MyParcel. Dit zorgt ervoor dat je verzendlabels en Track & Trace codes aan kunt maken voor je zendingen. Wanneer je een pakket verzendt zullen de verzendkosten in rekening worden gebracht. Vaak gebeurt dit maandelijks, dus houd hier rekening mee wanneer je veel pakketten verzendt en reken eventueel de verzendkosten door naar de klant. Zodra dit is ingesteld is het tijd om een testorder te plaatsen. Zorg hiervoor dat je samenwerkt met een betalingspartij zoals Mollie of Adyen. Komt je order goed binnen, wordt het geld goed verwerkt en worden alle mails verzonden die je hebt ingesteld? Dan kan je winkeltje open! 

Al met al zal je voor een website wanneer je deze zelf bouwt niet veel meer dan €100 kwijt zijn voor hosting, een domeinnaam en een SSL-certificaat. Laat je je website bouwen door een internetbureau? Hier kunnen de kosten uiteenlopen van €2.000 voor een standaardwebsite tot meer dan €5.000 voor een custom website met verschillende functionaliteiten.

Logistiek

Wanneer je een webshop runt dien je ook rekening te houden met de logistieke kant van het verhaal. Hoe ga je je producten verzenden? Zorg dat je rekening houdt met de aanschafkosten van verzendmateriaal, productdozen, een labelprinter, labelrollen en eventueel een gewone printer voor pakbonnen. Deze kosten kunnen bij elkaar opgeteld al gauw richting de €500 lopen.

Marketing

De grootste kostenpost voor bedrijven, zeker op de langere termijn, is marketing. Je hebt tenslotte weinig aan een prachtige website en een soepel logistiek proces wanneer niemand je webshop kan vinden! Zeker wanneer je website nieuw is zal het nog lang duren voordat deze in Google verschijnt. Dit kan soms maanden duren, tenzij je je webpagina’s handmatig indexeert via Google Search Console. Desondanks is de kans dat je direct boven je concurrentie staat vrij klein, tenzij je je website hebt laten ontwikkelen door ontwikkelaars met ruime SEO kennis. 

Wil je je website direct zichtbaar bij je doelgroep kun je echter ook kiezen voor betaald adverteren in bijvoorbeeld Google Ads of op social media. Zorg dat je hier voldoende budget (€200+) voor hebt zodat je snel gegevens kunt gaan meten. Wanneer je Google Analytics gekoppeld hebt aan je website kun je precies zien wat mensen op je website doen. Door in het begin goed in te zetten op advertenties kun je direct gegevens van je websitebezoekers gaan verzamelen, waardoor je al vroeg kunt gaan kijken wat er beter kan.

Samenvattend: een webshop beginnen is goedkoper en makkelijker dan ooit tevoren, echter is dit ook deels afhankelijk van je wensen. Houd rekening met de kosten voor de website, logistiek, marketing en natuurlijk de inkoop en/of vervaardiging van het product zelf.

Nieuwste berichten

Categorieën

Aanbevolen artikelen